הורים יקרים, אם קיבלתם את תוצאות האבחון הקובעות שילדכם התברך בהפרעת קשב וריכוז היפראקטיבית, הקרויה בשמה המקצועי ADHD – זוהי הזמנה עבורכם לסיור בעולמו. אמנם באמצעות חיפוש פשוט בגוגל תוכלו לקרוא אינספור מאמרים, דעות והמלצות אשר יסייעו לכם ללמוד ולהתמודד עם הפרעת הקשב, אך רגע לפני קבלת ההחלטה בנוגע לדרך הטיפול הנבחרת כדאי שתעצרו לרגע ותקראו על עולמם המורכב של ילדי ה - ADHD.
ההבנה והאמפתיה תהיינה הבסיס המוצק עליו תוכלו להסתמך בזמנים ובאירועים מורכבים המהווים את המפגש בין עולמו של הילד לבין מציאות החיים, ואילו חוסר הבנה מצדכם יעמיד אתכם במצבי תסכול וכעס. ההיכרות המעמיקה עם עולמו הפנימי של ילדכם תסייע לכם להגיב בצורה נכונה ואמפתית וכך גם תוכלו לבנות אתו מערכת יחסים בריאה, חיובית ונטולת חיכוכים.
ההמלצה לאבחון הפרעת הקשב ניתנת להורים לרוב על ידי צוות בית הספר בו הוא לומד, ומכאן מתקבלת התחושה המוטעית באשר לקשיים אותם חווים הילדים רק במסגרת בית הספר. אולם הפרעת הקשב והריכוז שייכת לקטגוריית ההפרעות הרגשיות ואינה נחשבת לליקוי למידה. עולמם של ילדי ADHD טומן בחובו חבילה גדולה של התמודדויות אותן חייבים להכיר ההורים, כיוון שהם הגורם המרכזי אשר יכול לחולל את השינוי בין יכולתו של הילד להפיק תועלת מהמצב לבין התמודדותו המורכבת והנצחית עם תופעות הלוואי.
במאמר זה אמנם קצרה היריעה מלהכיל את עומק המורכבות ופתרונות ההתמודדות עם ההפרעה, אך לפחות באמצעותו תוכלו להכיר חלק מהחוויות העוברות על ילדכם. הבה נצא לסיור בעולם ה ADHD:
סדר וארגון – בדיוק מה שחסר להם. הכל נראה מבולגן: הבגדים מפוזרים בכל הבית, שולחן הכתיבה מלא בניירת ומאופיין באי סדר תמידי, תיק בית הספר עמוס ומוטל על הרצפה בבית, הבגדים והחפצים נשכחים בכל מקום והנעליים אף פעם לא מונחות כזוגות.
שכחה – נתתם להם משימה ואתם בטוחים שהם שמעו את בקשתכם והבינו אותה, במיוחד כאשר היא אינה מורכבת. לכאורה, אין סיבה שהיא לא תתבצע כפי שאתם מצפים. אך כל זה נכון רק בתנאי שלא יהיה דבר אשר יפריע להם ברקע. משמע, רוב הסיכויים שהם ישכחו את בקשתכם ותמצאו אותם עסוקים בדברים אחרים.
משימות פשוטות כמו להצטייד במחברות או ספרים לבית הספר או להעביר חפץ ממקום אחד למשנהו בבית הן משימות שתישכחנה במהרה.
אימפולסיביות - הם אומרים כל דבר העומד להם על קצה הלשון, בלי לחשוב פעמיים. הדבר עלול לסבך אותם באמירות חצופות ובסיטואציות חברתיות מורכבות. לכן לעיתים קרובות הם מוצאים את עצמם מעורבים בוויכוחים מבלי שבאמת התכוונו לכך עם חברים או מבוגרים בעלי סמכות כהורים או מורים.
האימפולסיביות, השכחה וחוסר הסדר והארגון מבאים לכך שבמהלך כל היום זוכים בעלי הפרעת הקשב והריכוז להערות ולנזיפות מצד הסובבים אותם. היות והם לא מודעים להתנהלות הבעייתית שלהם, הם מרגישים שנטפלים אליהם ללא סיבה, וכאן מתחיל התסכול להתפתח.
מבחינה חברתית, הם רועשים ובעלי נוכחות מורגשת בין חבריהם. בעקבות תכונותיהם האימפולסיביות הם לעיתים אומרים גם דברים שלא התכוונו לומר ופוגעים בחבר, על אף שלא התכוונו לעשות זאת. וכך שוב נוצרות תחושות תסכול וחרטה.
יום הלימודים עבורם מהווה יציאה לשדה מוקשים. בכל רגע נתון הם עומדים בפני התמודדות: ישיבה ממושכת הדורשת ריכוז, הוצאת ספרים ומחברות מהתיק וארגונם על השולחן, קריאת קטעים ארוכים תוך תשומת לב לפרטים, חזרה מההפסקה בזמן הנדרש ועוד. אי עמידה באחת המטלות גוררת אחריה הערות ונזיפות מצד צוות המורים, והתסכול מתגבר...
כאשר הילד בבית עם המשפחה, הוא חש חוסר שקט ותזזיתיות בלתי פוסקת. השכחה והתקשורת הלקויה עם ההורים מעלות את רמת התסכול עמה חזר מבית הספר.
המפתח להורדת רף התסכול ולתחילתה של התמודדות אמתית ויעילה עם עולמם המורכב נמצא בידיים שלכם, ההורים. לכן, בעודכם מחפשים דרכים לטיפול ב ADHD חשוב שתאתרו מקור מוסמך ואמין ותקבלו הדרכת הורים באופן שוטף. ילדכם זקוק לכם. למדו תמיד כיצד לסייע לו באמצעות תיווך, הדרכה ואמון ביכולתו כי אתם המפתח להצלחתו. אתם אלה שתוכלו לגרום לילדכם להפוך את חסרונות ה ADHD ליתרונות הרבים הטמונים בו.