top of page

למה הילד לא מצליח במתמטיקה ?


כאשר כל הציונים בתעודה טובים ( טוב ומעלה) ורק במתמטיקה נכשלים , ניתן לקבל את התחושה " אני לא טוב במתמטיקה" ופשוט לוותר . דעו לכם שזאת טעות , כי יש סיבה , וחשוב מאוד למצוא אותה . הפתרון הוא פשוט ודורש כפי הנראה שינוי בדרכי הלמידה , השקעה והתמדה .

הסיכוי שהסיבה מורכבת וקשורה ללקות למידה במתמטיקה ( דיסקלקוליה) היא נמוכה , רק לאחוז מאוד קטן בקרב האוכלוסייה יש לקות זו ( בין אחוז לשישה אחוזים), ואם אינך סובל מדיסקלקוליה , אתה מסוגל ללמוד ולהצליח במתמטיקה .

מה הסיבות לאי הצלחה במתמטיקה?

א. הרגלי למידה לא נכונים.

במקצועות רבים ניתן לכפר על הרגלי למידה לא טובים , בדרכים שונות ומגוונות , לדוגמה : שימוש בסיכומים של חברים , למידה מרוכזת יומיים שלושה לפני מבחן , במתמטיקה אין קיצורי דרך , אם לא השקעת , לא למדת מסודר, לא נכחת בכל השיעורים או שלא השלמת את החומר שלא הבנת, רוב הסיכויים שתגיע לא מוכן למבחן .

ב. פתיחת פערים.

במתמטיקה בניגוד לרוב המקצועות אם לא סוגרים פערים לא ניתן להצליח, אי הצלחה במבחן הראשון יכולה לנבא אי הצלחה במבחנים הבאים . מדובר במקצוע שהחומר מובנה , לא ניתן לפתור בעיות במרובעים , אם לא רכשת היטב את נושא המשולשים .

ג. חסך בטכניקה אלגברית .

לאורך השנים מצופה מהתלמיד לפתח מיומנות של טכניקה אלגברית , במילים אחרות להיות מסוגל לעשות חישובים או פעולות אלגבריות באופן אוטומטי , יתכן והסיבה לקושי בלימוד המתמטיקה היא חוסר מיומנות בטכניקה , שבדרך כלל נובעת מחוסר תירגול , כתוצאה מכך יש קושי בהתמודדות עם נושא למידה חדשים, שתוך כדי הקניית החומר החדש יש התמודדות עם פעולות מתמטיות שהיו צריכות להיות בשלב הזה של הלמידה אוטומטיות.

ד. חוסר תשומת לב לפרטים.

מתמטיקה דורשת תשומת לב וירידה לפרטים, במיוחד כאשר מדובר בפעולות פשוטות כמו העתקת התרגיל. לא פעם קורה שתלמידים מאבדים את הביטחון ביכולתם במתמטיקה , למרות שהבעיה איננה קשורה ישירות למתמטיקה , אלא לחוסר תשומת לב , אימפולסיביות, והרצון לסיים את העבודה במהירות .

ה. חוסר ביטחון עצמי.

ככל שהתרגילים הופכים להיות ברמה גבוהה יותר , לא פעם נתקל התלמיד במצב בו לא ברור לו אם הוא יצליח את התרגיל או לא, לעיתים ההבדל בין ההצלחה בתרגיל לאי הצלחה בפתרון , מקורו בחוסן נפשי , ביכולת להמשיך ולנסות למצוא פתרון ולהאמין שיש ביכולתך לעשות זאת , ישנם תלמידים שיודעים טוב את חומר הלימודים , מצליחים בשיעורי הבית , ונכשלים במבחן , בגלל לחץ הזמן והצורך להוכיח את השליטה בחומר . לחץ זה פוגע באיכות העבודה ושכיח יותר במבחני מתמטיקה מאשר במקצועות אחרים.

ו. תירגול לא איכותי.

במקרה והילד מתרגל , ומתכונן שעות רבות למבחן , כולל למידה עם חברים שיעורים פרטיים, ובכל זאת הוא לא מצליח במבחנים, יתכן והסיבה לכך קשורה לאיכות התירגול וההכנה למבחן. הבדלי הקושי בין התרגילים במתמטיקה יכולים להיות גבוהים , חשוב לבדוק בזמן ההכנה למבחן שפותרים תרגילים ברמת קושי גבוהה , טעות נפצה היא שהתלמיד לומד וחוזר על כל הנושאים , אך רמת הקושי של התרגילים אותם הוא מצליח לפתור היא מרמה נמוכה בינונית. בנוסף יש מצב שבו התלמיד נעזר בפתרון תרגילי ההכנה למבחן על ידי חברים או מורה פרטי , אשר מגלים לו את הפתרון , אך לא מתמקדים בהסבר ובדרך שהובילה לתוצאה , וכך מצליח התלמיד לפתור את השאלות, אך לא מתקדם מבחינת הבנת הנושא. חשוב שבזמן ההכנה למבחן תעשה חזרה ותרגול ברמה גבוהה , וככל שניתן בלימוד עצמי או לכל הפחות לימוד מבוקר אשר בוחן את מידת הבנת התרגיל שנפתר בעזרת חברים או המורה הפרטי.

זכרו ששינוי במתמטיקה לוקח זמן , אל תצפו לקסמים ולקפיצה מציונים נמוכים לגבוהים ביום אחד , הציונים צריכים להראות על שיפור ולהימדד באופן יחסי לקצב ההתקדמות שלכם.

bottom of page