למידה ומשחק. מה הקשר ביניהם למידה עניין רציני הדורש כובד ראש. משחק הוא קליל ומהנה.
ככל שתבחנו את הדברים תגלו עד כמה הלמידה והמשחק משלימים זה את זה והמשחק הוא אחד הכלים האפקטיביים ביותר ללמידה, הכולל בתוכו מרכיבים רבים החשובים לתהליך לדוגמא:
עבודה בקבוצה : המשחק מחבר בין המשתתפים ומהווה קרקע פוריה ללמידת והתנסות בעבודת צוות. המשחק מקל על המשתתפים קובע עבורם את הכללים ומאפשר התנהלות סביב נושא מוגדר.
תחרותיות: המשחק הקבוצתי כולל בתוכו מימד תחרותי לצד החוויה המשותפת. סיטואציה זו מדמה מצבים מעולם המבוגרים הנדרשים לאזן במסגרות שונות בין שיתופיות לתחרותיות.
סבלנות: נורמות המשחק מחייבות את התלמידים להתנהל בסבלנות, לחכות לתורם, לחשב מהלכים מובנים וכו׳. תלמידים שנזקקים להכוון של מבוגר במסגרת הכתה ובלעדיו מתקשים להיות סבלנים לומדים זאת באופן טבעי במהלך משחק. כאשר ברור להם שאם הם רוצים להשתתף במשחק ולהגדיל את סיכויים גם לנצח , עליהם להתנהל בסבלנות .
תור: המשחק ״מחייב״, כל משתתף לבוא לידי ביטוי. בניגוד לשיעור בכתה גדולה בה בקלות ניתן להעלם במהלך המשחק הקבוצתי כל משתתף יש תפקיד וזמן בו הוא חייב לפעול.
התמודדות עם הפסד:רוב המשחקים מסתיימים בתוצאה מובהקת.
עובדה שמחייבת את המשתתפים שהפסידו להתמודד עם ההפסד. כאשר ההפסד נתפס כעניין לגיטימי וטבעי, המפסיד מתמודד עם התחושות הנלוות להפסד . לומד להתמודד איתם ולהפנים שהם חלק מהחיים.
הזדמנות לתקן במשחק הבא: במהלך המשחק המשתתפים בונים לעצמם אסטרטגיות ודרכי פעולה. בוחנים אותם תוך חיפוש דרכים לתיקון ושיפור תוך כדי המשחק. לאחר שסיימו לשחק ולפני שמתחילים משחק חדש , המשתתפים שלא הצליחו לנצח יחפשו דרכים חדשות בהתבסס על הטעויות שעשו במשחקים הקודמים, מתוך הבנה שחזרה על אותה אסטרטגיה לא תסייע להם לנצח. המשחק מקנה למשתתף את ההרגל ללמוד מטעויות , שלב חשוב בתהליך הלמידה כפי שפרטתי בבלוג, במאמר "אין למידה בלי טעויות"
עודדו את ילדכם לשחק. שחקו איתם. התבוננו בהם בעת המשחק , מידי פעם תיעצו להם כיצד להשתפר , הקשיבו כשהם חולקים איתכם את חוויות המשחק. חזקו אותם כשהם מנצחים. עודדו אותם כשהם מפסידים. נצלו את ההזדמנות להעברת מסרים חינוכיים, עשו זאת במינון הנכון מבלי להפריע לזרימת חווית המשחק.
"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים" ( אפלטון).
"לא מתוך אונס ילמד הנער, אלא מתוך משחק " ( אפלטון)
"משחק הוא הדרך של הילדים ללמוד את מה שלא ניתן ללמד אותם" (מריה מונטוסרי)