top of page

ארבע או חמש יחידות במתמטיקה?


בשנים האחרונות, כחלק ממדיניות משרד החינוך , ישנה האדרה של מסלול חמש יחידות במתמטיקה ,מבלי להיכנס לדיון הערכי חינוכי , האם נכון היה להפוך מסלול זה לדגל מרכזי ולמטרה עליונה של מערכת החינוך , תוך הדגשת עליונותו אל מול כלל המקצועות, חשוב שכל הורה ותלמיד יעסקו בברור אישי , ויבחנו מהו המסלול שמתאים לתלמיד הפרטי שלהם כאשר התקבלה ההחלטה במשרד החינוך לקחת את משימת ״גידול במספר התלמידים המסיימים חמש יחידות במתמטיקה״ , השיקולים היו לאומיים ולא אישיים . כלומר, לא נלקחו בחשבון צרכיו של כל תלמיד ותלמיד, בעוד לנו ההורים חשוב בראש ובראשונה לקבל את ההחלטה ביחד עם ילדינו לגבי מספר יחידות הבגרות במתמטיקה מתוך ברור - מה הכי נכון וטוב להם.

כיצד נכוון את ילדינו לבחור נכון את מסלול הלמידה שלו במתמטיקה?

ההחלטה לגבי מסלול הלימוד במתמטיקה , מבוססת על תפיסת עולם כוללנית של ההורים לגבי ״הצטיינות בלימודים ״ . יש הורים הבוחרים לחנך את ילדיהם להצטיינות בלימודים כערך מרכזי , זאת תפיסת עולם לפיה ההצטיינות היא חזות הכל, ובלי קשר למקצוע שנלמד ( פיזקה, אמנות, מתמטיקה או תנ״ך), על הילד להצטיין ולשאוף לעשייה מיטיבית יום יומית בלימודים, בהתנהגות ולשאוף להצטיינות כדרך חיים . לעומתם, יש הורים שתפיסת עולמם לגבי הלימודים קלילה יותר, הם מחנכים את ילדיהם ללמידה והתנהגות טובה ללא דחיפה להצטיינות ולחץ לעבודה מיטיבית.

לתפיסות העולם השונות תהיה השפעה גדולה על הבחירה, מאחר ויש מרכיב של השקעה ומאמץ רב במסלול חמש היחידות , ואם מראש אינכם דוגלים בדחיפה להצטיינות , יתקשה ילדכם לראות יתרון במסלול מאתגר שיתרונותיו להמשך דרכו אינן ברורות ( יש מספר מצומצם של תחומי לימוד באוניברסיטה בהם יש יתרון מובהק לבוגרי חמש יחידות ).

לעומת זאת, הורה שדוחף את ילדיו להצטיינות יעדיף באופן כמעט אוטומטי לייעץ לילדיו ללמוד במסלול חמש יחידות הטומן בתוכו מיומנויות הנדרשות להצטיינות ( התמדה , השקעה , דבקות במשימה וכו׳)ומהווה בעצמו סממן של הצטיינות .

אם אינכם בעלי תפיסת עולם מגובשת לגבי מסלולי ההצטיינות, ואתם מעונינים לערוך בירור ענייני של תועלת מול מאמץ ישנם מספר נתונים שחשוב שתקחו בחשבון.

א. כפי שציינתי , יתרונות מסלול חמש היחידות מבחינת האוניברסיטה מצומצם למספר מסלולים ספציפי ( פיזקה, הנדסה , רפואה וכו׳), אם תחומים אלו אינם מעניינים את ילדיכם , יתכן והמאמץ פחות ישתלם לו בחישוב הכללי והוא יעדיף להשקיע בלימוד או לעסוק בתחומים אחרים.

ב. ההבדל בין חמש יחידות לארבע יחידות בא לידי ביטוי במורכבות השאלות, וביכולת להתמודד עם אתגרים אם ילדיכם חזק מבחינה רגשית ומגויס לעבודה קשה , כדאי שיהיה ככל שיוכל במסלול חמש יחידות, לפחות עד סוף כתה י', גם אם בסוף יחליט לעבור לארבע יחידות הוא יספוג את האווירה והרגלי העבודה שישארו איתו לכל החיים. יש לקחת בחשבון שהדבר מצריך תיאום צפיות ותפיסת עולם בוגרת מצד התלמיד והבנה לכך שההחלטה לעבור לארבע יחידות תתבסס על שיקולים של רווח והפסד שלאיכות תעודת הבגרות והוא בכל מקרה ירוויח מעצם הדרך בה הוא בחר.

ג. במקרים בהם בחירה במסלול חמש יחידות במתמטיקה תפגע בממוצע כלל ציוני הבגרות , יתכן ועדיף לבחור במסלול ארבע יחידות במתמטיקה ולהשקיע בצורה מאוזנת יותר בהשגת ציונים גבוהים במגוון מקצועות הבגרות . אם בעתיד ימצא שיש צורך בחמש יחידות במתמטיקה כתנאי לקבלה למסלול לימודים באוניברסיטה , ניתן יהיה להשלים את החסר בלמידה ממוקדת רק למתמטיקה.

ד. בסופו של דבר ההחלטה צריכה להיות של התלמיד . הוא שיצטרך להתמודד עם המשימה ובסופו של דבר זאת תעודת הבגרות שלו ועליו לקחת אחריות על מסלולי הלימוד ועל ההישגים. אנו ההורים מקומנו כמייעצים עלינו לבדוק שכל המידע נמצא בידי התלמיד ושהוא מבין את ההשלכות להחלטות שיקבל .

לצד הרצינות שיש להתייחס בעת בתהליך קבלת ההחלטה , חשוב לזכור שאין כאן עניין של חיים ומוות וכל דבר ניתן לתיקון בהמשך הדרך , הקשר בינכם לבין ילדכם , הבנתו שהוא בוגר ואחראי לגבי החלטותיו הם שצריכים להיות במרכז התהליך.

bottom of page