אם הומלץ לכם על ידי צוות בית הספר לערוך לילדכם אבחון פסיכו דידקטי, חשוב מאוד שתעשו זאת. ככל שתקדימו לפעול, כך יגדלו הסיכויים לסייע לילדכם להתמודד עם הקשיים שבגינם נשלחתם לאיבחון ולטפל בהם. שימו לב, עלולות לקרות טעויות בתהליך האבחון ובמקום להועיל הילד עלול להיפגע, אנשים אינם מודעים לכך מפני:
א.השפעת הטעויות אינן גלויות לעין.
ב. אנשים מרוכזים בתועלת המיידית שבאבחון ( שיפור הישגיים לימודיים לקראת הבגרות ) ואינם שמים לב למטרות שלשמם נערך האבחון.
ג. חוסר הבנה.
מהן הסיבות לכך שעלולות לקרות טעויות בתהליך האבחון?
א. תלות מוחלטת במקצועיות המאבחנת –
למאבחנת תפקיד מרכזי . טעות שלה , לא יכולה להיבדק על ידי חוות דעת נוספת , אלא אם כן עוברים מחדש את רוב תהליך האבחון,שימו לב, אל תבחרו מאבחנת מבלי להתייעץ עם אנשי מקצוע שאין להם אינטרס כלכלי או חברי , חפשו את היועצים המקצועיים והאובייקטיביים ביותר ( יועצת בית הספר יכולה להיותה דמות המרכזית בתהליך בחירת המאבחנת).
ב. אין פיקוח -
שוק האבחונים הפסיכו דידקטי, פרוץ לחלוטין , אין עליו פיקוח. ולכן יש צורך לקבל את ההחלטה באופן מושכל , רק לאחר למידת הנושא, התייעצות והשוואות בין מספר מאבחנים .
טווח המחירים רחב . אם קבלתם הצעה זולה מדי , יש לבחון אותה בזהירות כפולה ומכופלת, פחות מ1300 שח (₪ לאבחון דידקטי או 2100 ש״ח לאבחון פסיכו דידקטי , זהו מחיר הפסד , עריכת אבחון דידקטי , ניתוחו וכתיבתו לוקחים 10-12 שעות .הוספת החלק הפסיכולוגי לוקח בין 5-6 שעות.
ג.מעורבות המאבחנת בתהליך האבחון-
ישנם מרכזים העוסקים באבחונים תחת שמה של מאבחנת ידועה ועיקר העברת האבחון מתנהל על ידי סטודנטים שעדיין לא סיימו את לימודיהם ותפוקת הכשרתם, כמו כן חלק מהמאבחנים שבתחילת דרכם עוברים לבד עם הילד את התהליך והחותמת על האבחון של המרכז או המאבחנת הבכירה. שימו לב במקרה בו אתם בוחרים לערוך את האבחון במרכז -עליכם לעקוב ולוודא מי עורך את האבחון ומה מידת המעורבות של המאבחנת הראשית מתחילת התהליך עד סופו.
נקודות חשובות למניעת נזקים העלולים להתפתח בעקבות האבחון
א. משבר אמון בין בית-הספר להורים-
בהתבסס על ממצאי האבחון ניתנות ההמלצות על ידי המאבחנת, היוצרות תחושה אצל ההורים שמדובר במסמך שמחייב את בית הספר, , כאשר בפועל בית הספר יכול לבחור לפי שיקול דעתו כיצד להתייחס ומהן הפעולות בהם הם ינקטו על-מנת לקדם את הילד. ההורים שמשקיעים זמן, מאמצים וכסף בעריכת אבחון שהומלץ על ידי בית הספר ובסופו של דבר נתקלים בחוסר מענה והתאמה בין המלצות המאבחנת לתוכנית הנבנית על ידי בית הספר , עלולים לאבד את אמונם במערכת. חשוב לדעת מראש , תפקיד המאבחנת לערוך את האבחון ולכתוב המלצות , ובידי בית הספר הסמכות המקצועית לבניית תוכנית העבודה שמחברת בין המלצות האבחון, היכרותם עם התלמיד והמשאבים העומדים לרשותם .
ב. תיוג התלמיד כמי שאינו מסוגל-
האבחון עלול לתייג את התלמיד כמתקשה , ולתת לו ולסובבים אותו תחושה של חוסר מסוגלות, האבחון ישמש כתעודת מסכנות המאשרת לתלמיד ולמורים "להרים ידיים" ולהשלים עם המצב. מטרת האבחון איננה לתייג את התלמיד כמתקשה , אלא למצוא את נקודות החוזק דרכם אפשר יהיה להתמודד עם הקושי , נקודה זו צריכה להשתרש אצל התלמיד, המורה וההורים, לאורך כל התהליך.
ג. נתקו את ההקשר בין האבחונים להתאמות בבגרויות-
בשנים האחרונות התחזק החיבור בין ההתאמות לבגרויות לבין האבחונים רבים מהתלמידים עוברים אבחון במטרה לקבל המלצות להתאמה בבגרויות. אך מטרתו העיקרית היא להציג בפני התלמיד את נקודות החולשה הפוגעות בהליך הלמידה שלו על מנת שיוכל ללמוד כיצד להתמודד עם הקשיים בעזרת שיטות עבודה הנלמדות דרך הוראה מתקנת. כך שבסופו של דבר יוכל לעמוד מול האתגרים בלימודים. עריכת אבחון במטרה לקבל התאמות בבגרות מנציחה את הקושי, מייצרת נתיב בריחה המועיל לטווח הקצר , אבל פוגע בטווח הארוך בעיקר בלימודים באוניברסיטה שם יש הקפדה גדולה יותר על מתן הקלות, ובעולם התעסוקה בו צריך להגיע לתוצאות תוך התגברות על קשיים ולא בדרכי קיצור.
במידה והומלץ לכם לערוך אבחון פסיכו דידקטי עבור ילדכם , בחרו בקפידה את המאבחנת המתאימה, עקבו אחר תהליך האבחון שאכן נעשה על ידי המאבחנת או בפיקוח צמוד שלה. קבעו פגישה עם יועצת ופסיכולגית בית הספר וערכו תאום ציפיות , הדגישו את נקודות החוזק של הילד בפני המורים בכדי שיוכלו להעצים את הילד ולאפשר לו לפתוח דרך חדשה להתמודד עם הקשיים ולהצליח בלימודים.