העולם המודרני שינה את המציאות ופתח בפנינו הזדמנויות מופלאות. אדם שהכנסתו ממוצעת חי חיי מלך בהשוואה למאה ה-18. הטכנולוגיה מאפשרת לנו לפתור בעיות במהירות, לקצר תהליכים, כמעט כל פעולה ניתן לעשות אותה מהר יותר וטוב יותר.
הטכנולוגיה מסייעת, מקלה עלינו ומשפרת את איכות חיינו. אך לצד זה מתפתחים גם אתגרים חינוכיים חדשים, אחד מהנושאים בהם הטכנולוגיה מאתגרת אותנו היא החציצה בין המדיה החברתית שבה המציאות מדומה , לבין העולם האמתי.
במדיה החברתית הכל נראה יפה , אנשים מעלים תמונות המראות אותם בדרך כלל במיטבם , ללא פגמים , בדומה למסרים שמתקבלים מפרסומות, סדרות וסרטים . בשביל ילד בגיל ההתבגרות ואף צעיר יותר שגדל לתוך מציאות זו , כמעט כל היום , ולאחר מכן מגיע לבית הספר להתמודדויות מול המציאות הלימודית והחברתית. באופן טבעי עולות אצלו שאלות כמו מה לא בסדר איתי ? למה יש לי קשיים בעוד אצל אחרים הכל נהדר?
עניין זה משפיע על תפקודו של התלמיד. על צוות בית הספר וההורים לשים את ליבם על האתגר החדש , להכיר לילדם את ההתנהלות בעולם המציאות.
אחת הנקודות הבולטות בהם צריכים להתמקד היא ההתמודדות עם אתגרים הדורשים תהליכים ארוכי טווח , ומצריכים ממי שעוסק בהם לגייס כוחות , להתמיד, למצוא דרכים להתעלות בזמנים של ירידות , לעמוד במצב לחץ , ובמקרה הצורך לדעת לבקש עזרה מהסובבים וכו׳. כל הסיטואציות האלו אינן קיימות במציאות המדומה ברשתות החברתיות, שמוכרת אמונות שווא, שהצלחה באה בקלות ומקשות על ההתמודדות עם המשימות ארוכות הטווח.
לדוגמא: שעה וחצי של סרט , זה הזמן שנדרש בשביל להגיע להישגים . כולם נראים יפים ותומכים, בדיוק כמו המפורסמת שהצליחה בשלושה חודשים על מסך הטלוויזיה להתפרסם בתוכנית ריאליטי שהיא בעצמה מוכרת עולם של מציאות מעוותת , שאיננה דומה למציאות.
בתי הספר צריכים לאתגר את התלמיד במשימות ארוכות טווח ומורכבות , ולתווך להם כיצד יש להתמודד איתם , מהשלב של הצגת המשימה , בניית תוכנית עבודה מסודרת , מעקב ובקרה ,עבודה בצוותים , שיחות אישיות סביב המטלה, מדידה והערכה .
ההורים מצידם יכולים לאתגר את ילדם כבר מגיל צעיר במתן משימות מאתגרות ( הגישה צריכה להיות חיובית ומעודדת פעולה) , בבית ומחוץ לבית בחוגים ובסדנאות. ההיצע בשוק רב ומגוון . יש לשים לב שהפעילות איכותית ומאתגרת ולא רק חוויתית.