איך לעבור בשלום את עונת המבחנים של הילדים? – טיפים להורים
תקופת הלימודים שלנו ההורים הסתיימה לפני שנים רבות וכעת אנו מוצאים את עצמנו שוב מול מטלות, דרישות שונות ולוח מבחנים, והפעם לא שלנו , אלא של הילדים....
יש ביכולתנו לסייע לילדינו להתמודד נכון יותר וטוב יותר עם המבחנים, באמצעות שמירה על שיח פתוח ושקוף עם הילדים ובניית קשר חיובי. חשוב שהילד יראה בנו כשותפים ולא כמבקרים, ולכן רכזתי עבורכם מספר הצעות כיצד לסייע לילדכם להתמודד עם המבחנים:
- התנהלות נכונה במהלך הלימודים תעזור לילדכם להגיע מוכנים יותר ללמידה למבחן. עודדו אותם להקשיב, לסכם ולהכין את השיעורים והמטלות באופן קבוע ומסודר. לעיתים, אנו שמים דגש גדול על הציון שהוא התוצאה הסופית, ופחות מתייחסים להשקעה וללמידה הנכונה שהיא החשובה ביותר.
- המבחן אינו אירוע פתע. יש לוח מבחנים מסודר שמפורסם מבעוד מועד. עודדו את ילדכם להכיר את לוח המבחנים, להתארגן בהתאם ולהתחיל ללמוד לכל מבחן מוקדם ככל שנדרש. ככל שהתלמידים מתבגרים, היקף החומר גדל והיכולת ללמוד באופן יעיל יום לפני המבחן בלתי אפשרית.
-למידה נכונה איננה מבוססת על שינון אלא על הבנה - יש הבדל עצום בין הבנה לשינון . הרבה פעמים תלמידים לחוצים מכמות החומר ופשוט משננים אותו. במקום לחזור על אותם סיכומים שוב ושוב, עדיף להבין את המידע בדרכים שונות. ההבנה הזו כבר תביא עמה את הזיכרון ואת הידע והוא יישאר שם גם הרבה אחרי הבחינה לשימושים נוספים.
-המוטיבציה ללמידה הינה מפתח חשוב ומרכזי להצלחה. אתם כהורים מכירים את ילדכם טוב יותר מכל אחד אחר - עודדו את אותם על ידי יצירת מוטיבציה חיצונית. לדוגמא- ארוחת ערב חגיגית אחרי סיום מבחן במתמטיקה אליו למדו שעות רבות (בלי קשר לתוצאת המבחן).
- שוחחו עם ילדכם לפני המבחן והציבו יעדים ברי השגה. בקביעת המטרות התחשבו ביכולות שלהם, בציוניהם בתעודה האחרונה, בהשקעה שלהם בלמידה למבחן וכו'. יעדים אלו יאפשרו להם למדוד את השגיהים ביחס לעצמם ולא ביחס לחבריהם לכתה .
- המבחן הוא כלי למדידה והערכה של ידע, הבנה ומיומנויות התלמיד במקצוע ספציפי ברגע נתון. הצלחה או כישלון אינם סוף הדרך, אלא נקודת ציון להערכת המצב של התלמיד. נצלו את המבחן לפיתוח שיח עם ילדכם סביב ההתנהלות לפני המבחן וללמידה והסקת מסקנות לקראת הצלחה במבחנים הבאים, עודדו אותם במיוחד כאשר הם לא הצליחו כפי שציפו ורצו. תהיו יועצים קשובים והשתדלו שלא להטיף ולכעוס.
-זכרו !!!האחריות ללמידה היא קודם כל של התלמיד. תפקידנו כהורים הוא לסייע ללמידה, אך לא באמצעות הסרת האחריות מהתלמיד. מעורבותכם חשובה, התערבותכם צריכה להיות מאוזנת ומדודה ,ותלויה באופי של ילדכם ,ולטיב הקשר שלכם